موسیقی ملی ایران
موسیقی ملی ایران
گذری بر موسیقی فاخر ایرانی و دماوند موسیقی ایران استاد محمدرضا شجریان 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسیقی ملی ایران و آدرس ali-bayat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

آلبوم کنسرت ابوعطا - استاد محمدرضا شجریان و استاد محمدرضا لطفی

 

دانلود در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

تک آهنگ های همایون شجریان

برگرفته از وبلاگ دوستداران همایون شجریان

 

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

کنسرت کپنهاگ دانمارک - استاد شجریان - همایون شجریان - استاد علیزاده و کیهان کلهر

 

 

دانلود تصویری کنسرت کپنهاگ در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

استاد شجریان و یادی از گذشته و مدال موتسارت

 

در سال ۱۹۹۹ «فدریکو مایور» دبیرکل آنزمان یونسکو همراه با اعطای نشان «پیکاسو» (معتبرترین جایزه‌ی هنری اروپا) گفت: به پاس تلاشهای محمدرضا شجریان برای موسیقی کلاسیک ایران و گسترش آن، بعنوان عامل گفت‌وگوی تمدنها، نشان طلایی پیکاسو را به وی تقدیم می‌کنیم. 

 

همچنين استاد محمدرضا شجريان در دو دوره متوالي نامزد دريافت جايزه گرمي بوده اند . شايد لازم باشد توضيح دهم كه جايزه گرمي ، معتبرترين جايزه جهاني در عرصه موسيقي و به قول معروف مانند جايزه اسكار سينما ، اما در حيطه موسيقي است كه همه ساله از طرف موسسه گرمی آمریکا به برترين موسيقي هاي جهان اعطا مي شود .

بقیه و دانلود دریافت جایزه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

 

ای وای و دریغا...

«تار» ایرانی به نام کشور آذربایجان ثبت شد

شیوه ساخت و نوازندگی تار در هفتمین اجلاس یونسکو به نام آذربایجان به ثبت رسید؛ درصورتی‌که تار، یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین سازهای ایرانی است

جاي بسي دريغ..
ساز ايراني و ويژه ي ايرانيان
سازي که بخشي جدانشدني از موسيقي سنتي ايران است هنگامي که اين چنين با بي توجهي ها و ندانم کاري ها خدشه دار مي شود، بايد گفت بزرگان موسیقی و مسوولان ناشايست کارشان از دشمني کردن هم گذشته.
کاري که امروز مي شود، بيش از آسيب و نابودي اي است که مغولان و تازيان برسر اين سرزمين آوردند

 



برچسب‌ها: <-TagName->
[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ] [ 9:6 ] [ علی بیات ]

 

استاد سید نورالدین رضوی سروستانی - آلبوم رنگ فرح

 

در سال 1336 به تهران آمد و براى تكميل آموخته هاى خويش به محضر مرتضى محجوبى - رضا فروتن - احمد عبادى - على اكبر شهنازى - سليمان اميرقاسمى و اصغر بهارى راه يافت و از مكتب آنان بهره برد.

بی شک آلبوم های رنگ فرح و سروستان با صدای استاد رضوی سروستانی جزو دلربا و دلنشین ترین آثاری هست که یک ایرانی میتواند بشنود.

 

زندگینامه و دانلود رنگ فرح در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

استاد احمد عبادی - آلبوم میرِ سه تار

 

 

عبادی در نواختن سه‌تار دارای سبک و شیوه‌ای مخصوص به خود بود که کمتر کسی توانسته از عهده تقلید آن بر آید. عده‌ای سبک خاص ساز زدن او را مربوط به امکانات و وسایل صدا برداری زمان وی می‌دانند. مضرابهای تک سیم و دومضراب‌ها از مشخصه‌های بارز سبک وی هستند.

دانلود آلبوم میر سه تار و زندگینامه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:استاد احمد عبادی, آلبوم میرِ سه تار, سه تار, ] [ 8:39 ] [ علی بیات ]

 

گفت‌وگوی «اعتماد» با همایون شجریان و سهراب پورناظری

برگرفته از وبلاگ دوستداران همایون شجریان

لید - امیر بهاری: امروز همایون شجریان، به‌عنوان خواننده‌ای توانمند، توانسته به شایستگی حسابش را از پدر جدا کند. سایه‌ی استاد شجریان آن‌قدر سنگین است که بیرون آمدن از آن برای کسی که همخون اوست، بسیار دشوار است؛ سایه‌ای که خیلی از شاگردانش از آن بیرون نیامدند ولی همایون بر این امر تا حدود زیادی فائق شده و امروز راهی را می‌رود که شخصاً برای خود تعریف کرده است، هرچند ظاهراً پدر هم از این طریقِ پسر ناراضی نیست. سهراب پورناظری، فرزند کیخسرو پورناظری، هم نامِ نامی پدرش را بر خود دارد. و البته اینکه سهراب امروز مسیر تازه‌ای می‌رود، برای او کمی آسان‌تر بوده. چراکه کیخسرو با وجود سن و سالش، گروه «شمس» را با انگیزه‌ی ورود به فضاهای تجربه‌نشده‌ای به راه انداخته و به گواه سلوک و اعتبار گروه شمس، این راه را با موفقیت پیموده و البته هر دو فرزندش هم در این مسیر با او همراه بوده‌اند. سهراب پسر کوچک خانواده است و چه در آهنگسازی و چه در نوازندگی میل به گسست از پیشینیانش دارد و البته معتقد است که، آگاهی لازمه‌ی این گسست است. همایون شجریان در همراهی با گروه تازه‌تأسیس «سیاوش» (که ‌ای کاش عمرش بسان عمر دیگر گروه‌های سنتی کوتاه نباشد و البته اگر هم دوام دارد، به خلاف عمده‌ی گروه‌های سنتی دوام باقوامی داشته باشد) در چهار شب (هشت اجرا) بیش از ۱۳ هزار مخاطب را تجربه کرد. این آمار برای اجرایی بر مبنای موسیقی سنتی بسیار چشمگیر است و نشان از مقبولیت همایون شجریان و خانواده‌ی پورناظری‌ها نزد مردم دارد. همایون شجریان باز دست به تجربه‌ی تازه‌ای زد و جدای از حضور در ارکستری که ساز کنترباس و پرکاشن (کوبه‌ای‌هایی که همایون نصیری می‌نوازد) دارد.

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

 

 

ساقی نامه و اجراهای مختلف

 

ساقی‌نامه به نقل از دهخدا «نوعی شعر مثنوی در بحر متقارب [مثمن مقصور یا محذوف] است [وزن و گویش حماسی دارد] که در آن شاعرخطاب به ساقی کند و مضامینی در یاد مرگ و بیان بی‌ثباتی حیات دنیوی و پند و اندرز و حکمت و غیره آورد. با اینکه این نوع شعر را به علت ذکر باده و جام با سایراشعار خمریه مناسبتی است اما دو شرط اینکه مثنوی باشد و در بحر متقارب گفته آید آن را نوع خاصی در میان اشعار فارسی قرار می‌دهد و نیز روح خاص فلسفی و اخلاقی و عرفانی این نوع منظومه‌ها با مضامین عادی سایر خمریات تفاوتی آشکار دارد.»

برای مثال ساقی‌نامه متفاوت از مغنی‌نامه و خمریه است. مغنی‌نامه خطاب به مغنی است و دعوت و ترغیب اوست به خواندن آواز و سرود و رامش‌گری (به نقل از دهخدا). شعرهایی که در توصیف شراب سروده شوند خمریه نامیده می‌شوند (مانند خمریه‌های رودکی ومنوچهری. خمریه از عرب وارد فارسی شده و والد ساقی‌نامه شمرده می‌شود.)

 

نگاه به ساقی‌نامه در ادب فارسی

ساقی نامه گونه‌ای شعر است كه اغلب در قالب مثنوی و در بحر متقارب سروده می‌شود. گفته اند: ساقی‌نامه عبارت است از : نوعی شعر مثنوی در بحر متقارب كه در آن شاعر، خطاب به ساقی كند در مضامینی در یاد مرگ و بیان بی ثباتی حیات دنیوی و پند و اندرز و حكمت و غیره آورد. با این كه این نوع شعر را به علت ذكر باده و جام، با سایر اشعار خمریه، مناسبتی است اما دو شرط این كه مثنوی باشد و در بحر متقارب گفته آید، آن را نوع خاصی در میان اشعار فارسی قرار می‌دهد و نیز روح خاص فلسفی واخلاقی و عرفانی این نوع منظومه‌ها، با مضامین عادی سایر خمریات تفاوتی آشكار دارد.

شش اجرای متفاوت از استاد شجریان و ۹ اجرای مختلف دیگر و بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

آلبوم بهار دلکش - استاد محمدرضا شجریان

دانلود در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

 

 

آلبوم نی نوا - استاد حسین علیزاده

 

بی شک یکی از بهترین و ماندگارترین آثار استاد حسین علیزاده "نی نوا"ست. موسیقی حزین نی و صدای تار استاد در هم آمیخته و زیبایی این اثر را چندین برابر ساخته. 

خالق قطعه مشهور «نی نوا» می‌گوید که زاده روز عاشوراست و همیشه نامش را که مادرش به همین مناسبت بر او نهاده دوست می‌دارد و خلق این قطعه به سالهای کودکی‌اش باز می‌گردد.

 

معرفی و دانلود در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

تاریخ موسیقی ایران - حاج قربان سلیمانی

 

حاج قربان در علی‌آباد قوچان به دنیا آمد. او زیر نظر پدرش کربلایی رمضان، که خود از دوتارنوازان مشهور شمال خراسان بود، نواختن دوتار را آموخت و بعد از مرگ پدرش از بخشی‌های شمال خراسان همچون خان‌محمد، عِوَض (عیوض) و غلامحسین تعلیم گرفت.

 بقیه و دانلود برخی آثار در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

بگذار تا مقابل روی تو بــــــگذريم دزديده در شمايل خوب تو بنگريم شوق است در جدايی و جوراست در نظر هــم جـور به که طـاقت شـوقت نــــياوريم ----------------------------------------------- نام : علـی نام خانوادگی: بیـات ساز مورد علاقه : تـار آواز مورد علاقه :ابوعطا ----------------------------------------------- یاری انـدر کس نمی بـینم یـاران را چه شد؟ دوستی کی آخر آمد؟ دوستداران را چه شد؟ آب حیوان تیره گون شد خضر فرخ پی کجاست؟ خون چکید از شـاخ گل، ابـر بـهاران را چه شد؟ کـس نـمی گویـد کـه یـاری داشـت حـق دوسـتی حق شناسان را چه حال افتاد، یاران را چه شد؟ لعـلی از کـان مـروت بـرنـیامد، سـال هـاست تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد؟ شهر یاران بود و خـاک مـهربانان این دیـار مهربانی کی سر آمد؟ شهریاران را چه شد؟ گوی توفـیق و کـرامت در مـیان افـکـنـده¬اند کس به مـیدان در نیامد، سواران را چه شد؟ صد هزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست عـندلیـبان را چه پـیـش آمـد؟ هَـزاران را چه شـد؟ زهره سازی خوش نمی سازد، مگر عودش بسوخت؟ کــس نـدارد ذوق مــستـی، مـیگـسـاران را چـه شــد؟ حافـظ! اسرار الـهی کـس نـمی دانــد خــمــوش از که می پرسی که دور روزگاران را چه شد؟
امکانات وب
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 108
بازدید ماه : 656
بازدید کل : 37370
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ

پایگاه مرکزی اطلاع رسانی گروه انسانهای سبزGPG
Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha


Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha
دریافت کد لوگو