موسیقی ملی ایران
موسیقی ملی ایران
گذری بر موسیقی فاخر ایرانی و دماوند موسیقی ایران استاد محمدرضا شجریان 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسیقی ملی ایران و آدرس ali-bayat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

تصنیف بت چین -  ده اجرا

 

بت چین نام تصنیفی است در بیات اصفهان از ساخته های علی اکبر شیدا که سالها پیش استاد محمد رضا شجریان آن را به زیبایی اجرا نموده اند.


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

تصنیف سلسله موی دوست - در شش اجرا

تصنیف سلسه موی دوست با آهنگ و تصنیف سرایی علی اکبر شیدا با شش اجرای مختلف

دانلود در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

 

یک شاخه گل ۴۵۰ - بیات اصفهان -استاد محمدرضا شجریان - استاد احمد عبادی

دانلود در ادامه مطلب


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

 

عشق را بی‌خویش بردی در حرم - استاد شجریان

 

این شعر به صورت تصنیف در آلبوم « دل مجنون » که حاصل همکاری های بیاد ماندنی استاد شجریان و داریوش پیرنیاکان است اما آواز متفاوت همان تصنیف با نی که بسیار لذت بخش است.

دانلود آواز در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

آلبوم دیلمان - استاد محمدرضا شجریان و کانبیز روشن روان

Mohammadreza Shajarian & Kambiz Roshanravan - Deylaman

دانلود در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

آلبوم آواز محمد رضا شجریان ۲ - استاد محمد رضا شجريان و کامبيز روشن روان

Mohammad Reza Shajarian & Kambiz Roshanravan - Avaz II

 

دانلود آلبوم در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

آلبوم آواز محمد رضا شجریان 1 - استاد محمد رضا شجريان و کامبيز روشن روان

Mohammad Reza Shajarian & Kambiz Roshanravan - Avaz I

دانلود آلبوم در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

آلبوم الایا ایها الساقی  (کنسرت  پاریس) - استاد محمدرضا شجریان و استاد پرویز مشکاتیان

دانلود آلبوم در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

سه تار نوازی استاد پرویز مشکاتیان در محفل خصوصی

دانلود در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

قطعه تصویری گرامیداشت استاد فرامرز پایور

دانلود قطعه تصویری در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 19 شهريور 1391برچسب:کنسرتهای تصویری, استاد فرامرز پایور, سعید ثابت, محمد اسماعیلی, ] [ 13:41 ] [ علی بیات ]

 

یک ساز و یک جهان راز - مردم شناسی ساز تار

تار را مي توان يکي از اصيل ترين سازهاي ايراني به شمار برد. همچنين مي توان تار و سه تار را از يک خانواده دانست که به مانند دو برادر ولي با تغييراتي (تغييراتي از قبيل از قبيل اندازه ، نوع و شيوهء نواختن ، سيم ها ، و هارموني صدا) به هم شبيه اند.

موسیقی سرزمین ما به هر نام و عنوانی که خوانده شود نامهایی را تا ابدیت تاریخ با خودهمراه خواهد داشت . بزرگ بانوان و بزرگ مردان ساز و صدا، آنانیکه کوله بار این بخش فرهنگ پارسی را نسل به نسل بر دوش کشیده و از گذشتگان به آینده گان سپرده ا ند .

ساز تار یكی از مهم ترین سازهای ردیف دستگاه های موسیقی سنتی ایران بوده و هست. قدمت این ساز به درستی معلوم نیست.

 معرفی ساز تار بدون کاسه

 ساز کرشمه و ساز ساغر از ابداع استاد شجریان

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

معرفی برخی ازا‌ساتيد مو‌سيقی ايران (بخش اول )

 

ا‌ستاد  ابوا‌لحسن صبا

 از موسيقیدانان و آهنگسازان ايران

 

ابوالحسن صبا از موسيقيدانان و آهنگسازان ايرانی است که صدای ويولن را به خدمت موسيقی ايرانی گرفت. وی يکی از شخصيتهای برجسته در موسيقی و هنر ايران در نيمه ی اول قرن بيستم است. صبا با شاگردانی که پرورش داد و با روشهايی که در نواختن سازهای ايرانی نوشت، روی نسلهای بعد از خود اثر شگرفی گذاشت.

بقیه در ادامه مطلب


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب

 

موسیقی درمانی

رویکردهای گوناگون موسیقی درمانی


مهم ترین عناصر تشکیل دهنده موسیقی عبارتند از : ریتم ( ضرباهنگ ) و ملودی ( آهنگ ) ، که آهنگساز از طریق آن ها ایده ها و احساسات خود را منتقل می کند . در انتخاب موسیقی مناسب برای هر فرد و هر جمعیت ، می توان به عناصر ساختاری موسیقی توجه کرد . در یک برخورد تحلیلی می توان به اثرات روان شناختی ِ ریتم ها ، ملودی ها ، فرم و ارکستراسیون ( انتخاب سازها ) موسیقی پرداخت . در برخی موسیقی های عوامانه و بازاری ممکن است تاثیرات برخی عناصر ، متضاد برخی دیگر باشد .

 

تم درمانی چيست

نخستین بار افلاطون ، فیلسوف یونانی در کتاب " جمهوری " به طبقه بندی تم ها پرداخت . وی مقام ِ میکسولیدین را حزین ، مقام دورین و فریژین را محرک و مقام لیدین را نشاط آور ، تعریف نمود .

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:تاریخ موسیقی ایرانی,موسيقي درماني, ] [ 8:23 ] [ علی بیات ]
 

آلبوم رباعیات خیام - استاد شجریان ا فریدون شهبازیان و احمد شاملو

رباعیات خیام یکی از آلبوم های بیاد ماندنی استاد شجریان است که با همکاری شاعر و گوینده بزرگ کشورمان احمد شاملو آفریده شده(به طور غیر هم‌زمان)رباعیات خیام که خود زیبایی خاصی دارد با صدای استاد شجریان و احمد شاملو یکی از محشرهای موسیقی سنتی را در این اثر خلق کرده.لازم است بدانید این تنها آلبومی است که احمد شاملو با یک خواننده در یک کاست همکاری داشته.ارزش هر شعر را میتوان از مضمون،معنی و پربار بودن آن فهمید و ارزش هر خواننده را از تسلط،تن صدا،تحریر ها و…درک کرد که آثار خیام و شجریان هر دو از این جهت شاهکار و گنجینه کشورمان میباشد.این اثر شامل ۳۰ آهنگ میباشد که ۵ آهنگ از آن با صدای استاد شجریان و شاملو میباشد .

معرفی و امکان دانلود آلبوم در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
 

آیین های موسیقی در فرهنگ ایرانی

زندگی اجتماعی در زمره نیازهای اساسی بشر است؛ نیایش جمعی، مبارزه، جشن و سرور، سوگواری و کار، بازتاب این نیاز اساسی است که بصورت قدرت جمعی، پناه بردن به دیگران و همدلی تبلور می یابد.

نمایش مذهبی و یا در اصطلاح، شبیه خوانی و تعزیه تا عصر صفویه (905-1135 هـ. ق) هنوز در ایران مرسوم نشده بود، زیرا هیچ یک از مورخان و نویسندگان ایران در آثار خود از آن سخنی به میان نیاورده اند و جهانگردان و مسافران و نویسندگان خارجی که از ایران دیدن کرده اند، در سفرنامه های خویش نامی از آن نبرده اند.

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
 

چهارگاه ، د‌ٚستٝگاه ایرانی

ابوعطا ،آواز مردمی

 

دستگاه چهارگاه :

دستگاه چهارگاه از نظر علم موسیقی یکی از مهمترین و زیباترین مقامات ایرانی است. گام آن مانند شور و همایون پایین رونده و مثل گام ماهور و اصفهان بالارونده می باشد، چرا که در دو حالت محسوس است. یعنی می توان گفت که این گام، مخلوطی از گام سه گاه و همایون است و اگر نت دوم و ششم گام ماهور را ربع پرده کم کنیم، ماهور تبدیل به چهارگاه می شود.

آواز   ابوعطا  :

ابوعطا از مهمترین ملحقات شور به حساب می آید و نیز از کامل ترین آنها. انسان با گوش دادن به ابوعطا کمی به فکر فرو می رود و به مسائل فلسفی پیرامونش می اندیشد. به این ترتیب تا اندازه ای می توان نتیجه گرفت, کسانی که بیشتر به آواز ابوعطا علاقه دارند و آن را بیشتر از سایر دستگاهها گوش می دهند, انسانهای نسبتا گوشه گیر اند که دراویش هم از آنها مستثنا نیستند. تونیک (نت شاهد) این آواز, نت "دو" بوده (البته در راست کوک) و مشخص ترین حالت آن, اجرای صعودی سه نت لا- سی - دو (یعنی یک پرده پایین تر از آواز دشتی) است. این آواز معمولا از نت های "لا" یا "سل" آغاز شده و با همین نت ها نیز ختم می شود.از نظر نت شاهد و نت ایست, آواز ابوعطا با دستگاه نوا, مشابه است. 

بقیه در ادامه مطلب


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
 

لیست گوشه های آوازی ایران

آواز ها ، ردیف ها ، گوشه ها و نغمه های دستگاه های هفت گانه موسیقی ایران

مکتب اصفهان

استاد عباس کاظمی

با نگاهی به نام گوشه ها و بررسی جایگاه آن ها در آواز ها و دستگاه ها ، ممکن است سوالاتی در ذهن شما ایجاد شود : نام برخی از گوشه ها را تا به حال نشینده اید و برای شما ناآشنا می باشد - نام بعضی از گوشه ها که در مکاتب دیگر در دستگاه و آواز دیگری قرار دارند ، در این لیست در دستگاه دستگاه و آواز دیگری آورده شده اند و یا سوالهای دیگر ...

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]

 

تحریر و ساقی نامه

تحریر ها در این گوشه ها بر خلاف شیوه تهران ، شمرده و دارای اصول است و هر گوشه تحریر خاص خود را دارد واین تنوع تحریر ها می باشد که باعث لذت بردن شنونده از آواز خواهد شد. مثلا این گونه نیست  که خواننده بر اساس حس و حال درونی در لحظه خواندن آواز ، یکی از تحریر ها را انتخاب کرده و از آن برای درآمد و فرود استفاده کند ! ( البته این به معنای نفی بداهه خوانی نیست ... بداهه خوانی بحثی جداست که در آینده به آن می پردازم. ) به عنوان مثال گوشه مثنوی افشاری دارای ۱۱۴ تحریر است.

ساقی نامه را نخستین بار ، فردوسی در شاهنامه ابداع کرده و وزن و گویش حماسی آن مورد اقبال نظامی و دیگر شاعران قرار گرفته است. ساقی نامه های فردوسی در میان شاهنامه ، منبع الهام نظامی ، برای سرودن ساقی نامه های خویش بوده است. وبه همین ترتیب دیگران نیز از نظامی راه جستند و ساقی نامه تبدیل به سبکی در شعر کلاسیک ایران شد.

 بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
 

دستگاه و آواز

فرق دستگاه و آواز چيست؟     

 اصولا دستگاهها چگونه از هم شناخته می شوند و چه فرقی با هم دارند ؟

   اصولا آوازها زیر مجموعه دستگاه ها هستند یعنی آوازها از نظر پرده هایی که نواخته می شوند مانند آن دستگاهی هستند که جزو آن هستند یعنی مثلا ابوعطا در پرده های شور نواخته می شود.

   دستگاه ها از نظر گام با يکديگر متفاوتند .

   یعنی در پرده های مختلف نواخته می شوند. پس باید آنقدر یک دستگاه را گوش داده تا گوش و مغز به پرده های آن دستگاه عادت کرده و بتواند تمایز پرده ها را تشخیص بدهد.

 


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
 

موسیقی و جایگاه آن نزد مولانا

مو‌سیقی و ادیان

افلاطون میگوید: «نغمه و وزن موسیقی تاثیر فوق العادهای در روح انسان دارد و اگر درست به کار رود، میتواند زیبایی را در رویاهای روح جایگزین کند». موسیقی تاثیری شگرف بر روح آدمی دارد و می تواند لطیفترین احساسات انسانی را بر انگیزد.

 موسیقی ، شعر و مولانا

موسیقی پیوندی دیرینه با شعر دارد و در فرهنگ اسلامی نیز چنین است. ابونصر فارابی، معتقد بوده است که اقاویل شعر اگر با موسیقی همراه شوند، عنصر تخییل در آن ها افزون تر خواهد شد و بر میزان فعل و انفعالات ِ نفس در برابر اثر میافزاید.

آشنایی مولانای روم با موسیقی، به دوران نوجوانی او بر میگردد؛ آن هنگام که وی همراه خانواده، از بلخ به بغداد مهاجرت می کردند. در این سفر، او با موسیقی کاروانی آشنا گشت و نیز از هر شهر که می گذشتند، با موسیقی محلی آن دیار آشنا میشد. به تعبیر دکتر زرین کوب: > آهنگ حدی که شتربان میخواند و نغمه نی که قوال کاروان می نواخت، او را با لحن ها و گوشه های ناشناخته دنیای موسیقی آشنا میکرد.

 

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
 

اجرای تصویری همایون شجریان - عید فطر 91

اجرای همایون شجریان در شبکه ماهواره ای کردستان روز عید فطر امسال

 

بقیه دز ادامه مطلب


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
 

ساز های اصیل ایرانی - بخش اول

سنتور

 

معرفی - پیشینه و ساختمان ساز سنتور و نوازندگان و شیوه های نوازندگی سنتور

دانلود قطعه ی تصویری از گروه نوازی سنتور

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
 

تصنیف مرغ سحر

 

تاریخچه و دانلود تصنیف "مرغ سحر ناله سرکن"  با ۱۳ نوع جرا

تصنیف بیاد ماندنی و جاویدان مرتضی نی داود که به مرغ سحر مشهور است.ین تصنیف در کوران حوادث پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن پهلوی سروده شده است. اسماعیل نواب صفا، ترانه سرای مشهور، ناله مرغ سحر ملک‌الشعرا را مربوط به حوادث دوران محمد علی‌ شاه و بستن مجلس شورای ملی و بلاتکلیفی مملکت در لحظاتی بسیار حساس انگاشته است.

بقیه در ادامه مطلب

 


برچسب‌ها: <-TagName->
[ 14 شهريور 1391برچسب:, ] [ 11:48 ] [ علی بیات ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

بگذار تا مقابل روی تو بــــــگذريم دزديده در شمايل خوب تو بنگريم شوق است در جدايی و جوراست در نظر هــم جـور به که طـاقت شـوقت نــــياوريم ----------------------------------------------- نام : علـی نام خانوادگی: بیـات ساز مورد علاقه : تـار آواز مورد علاقه :ابوعطا ----------------------------------------------- یاری انـدر کس نمی بـینم یـاران را چه شد؟ دوستی کی آخر آمد؟ دوستداران را چه شد؟ آب حیوان تیره گون شد خضر فرخ پی کجاست؟ خون چکید از شـاخ گل، ابـر بـهاران را چه شد؟ کـس نـمی گویـد کـه یـاری داشـت حـق دوسـتی حق شناسان را چه حال افتاد، یاران را چه شد؟ لعـلی از کـان مـروت بـرنـیامد، سـال هـاست تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد؟ شهر یاران بود و خـاک مـهربانان این دیـار مهربانی کی سر آمد؟ شهریاران را چه شد؟ گوی توفـیق و کـرامت در مـیان افـکـنـده¬اند کس به مـیدان در نیامد، سواران را چه شد؟ صد هزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست عـندلیـبان را چه پـیـش آمـد؟ هَـزاران را چه شـد؟ زهره سازی خوش نمی سازد، مگر عودش بسوخت؟ کــس نـدارد ذوق مــستـی، مـیگـسـاران را چـه شــد؟ حافـظ! اسرار الـهی کـس نـمی دانــد خــمــوش از که می پرسی که دور روزگاران را چه شد؟
امکانات وب
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ

پایگاه مرکزی اطلاع رسانی گروه انسانهای سبزGPG
Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha


Alan Quasha Quadrant
Alan Quasha
دریافت کد لوگو